Rok 2025 przynosi szereg istotnych zmian, które wpłyną na funkcjonowanie przedsiębiorstw w Polsce. Kluczowe kwestie dotyczą wzrostu kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, zmian w zasadach naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne dla przedsiębiorców. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany, na które warto zwrócić uwagę.
Jednym z najważniejszych wyzwań dla przedsiębiorców w 2025 roku jest znaczący wzrost składek na ubezpieczenia społeczne. Wynika on ze wzrostu prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia do poziomu 8673 zł, co stanowi podwyżkę o 7,1% w porównaniu z rokiem poprzednim. W praktyce oznacza to, że:
Podstawa wymiaru składek ZUS wyniesie 5203,8 zł (60% przeciętnego wynagrodzenia),
Miesięczna składka ZUS na ubezpieczenia społeczne (bez składki zdrowotnej) wzrośnie do 1773,96 zł, czyli o 173,64 zł więcej niż w 2024 roku.
Wzrost ten będzie szczególnie odczuwalny dla małych firm, które mogą mieć trudności z utrzymaniem płynności finansowej. Dla wielu przedsiębiorców optymalizacja kosztów stałych stanie się kluczowym zadaniem.
Składka zdrowotna również ulegnie zmianie. Minimalna składka zdrowotna w 2025 roku wyniesie 419,94 zł, co jest bezpośrednio związane z podniesieniem minimalnego wynagrodzenia do 4666 zł. Zasady naliczania składki pozostają uzależnione od formy opodatkowania:
Zasady ogólne: 9% dochodu,
Podatek liniowy: 4,9% dochodu, jednak nie mniej niż 9% minimalnego wynagrodzenia,
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych: 9% podstawy ustalanej w zależności od progu przychodu rocznego,
Karta podatkowa: 9% minimalnego wynagrodzenia. Dodatkowo, przedsiębiorcy, którzy rozliczają się na zasadach PIT, mogą skorzystać z nowego rozwiązania ryczałtowego, które obejmie następujące kwoty składki zdrowotnej, zależne od wysokości przychodu:
300 zł – jeśli przychód nie przekroczy 85 tys. zł,
525 zł – jeśli przychód wyniesie od 85 tys. do 300 tys. zł,
700 zł – jeśli przychód przekroczy 300 tys. zł.
Wprowadzone zostały także zmiany korzystne dla firm. Przedsiębiorcy korzystać będą ze zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej od sprzedaży środków trwałych, takich jak samochody firmowe czy nieruchomości. Dodatkowo, dla firm stosujących metodę kasową przy ustalaniu przychodu i dochodu, uwzględniane będą również koszty uzyskania przychodów poniesione w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.
W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności nowi przedsiębiorcy będą mogli nadal korzystać z dostępnych ulg, takich jak:
Ulga na start: Zwolnienie z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne przez pierwsze sześć miesięcy prowadzenia działalności,
Preferencyjne składki ZUS: Obniżone składki na ubezpieczenia społeczne przez kolejne 24 miesiące po zakończeniu ulgi na start.
Te formy wsparcia mają na celu ułatwienie przedsiębiorcom wejścia na rynek i ograniczenie początkowych kosztów działalności.Digitalizacja w księgowości
W 2025 roku przedsiębiorcy objęci podatkiem CIT będą zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i przesyłania ich do urzędów skarbowych w postaci JPK CIT (Jednolity Plik Kontrolny). To wymagać będzie przystosowania systemów księgowych i administracyjnych w firmach oraz inwestycji w odpowiednie technologie umożliwiające obsługę tego typu dokumentacji. Wakacje składkowe
Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG będą mieli możliwość skorzystania z tzw. wakacji składkowych, czyli zawieszenia opłacania składek ZUS przez jeden miesiąc w roku.Ulga ta dotyczy firm, które zatrudniają mniej niż 10 osób oraz których przychody z działalności gospodarczej w ostatnich dwóch latach nie przekroczyły określonego limitu. Wniosek o wakacje składkowe trzeba złożyć najpóźniej w czerwcu danego roku, aby skorzystać z tej ulgi w roku podatkowym.
Zmiany w składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w 2025 roku wymuszają na przedsiębiorcach większą kontrolę nad finansami firmy. Warto skorzystać z narzędzi księgowych, które pozwolą precyzyjnie zarządzać zobowiązaniami oraz lepiej planować wydatki. Dla osób testujących swoje pomysły biznesowe kluczowe może być wsparcie profesjonalnego biura księgowego, które pomoże zoptymalizować koszty i zapewnić zgodność z przepisami, jednocześnie minimalizując ryzyko finansowe na początkowym etapie działalności.
Rok 2025 będzie wymagającym okresem dla przedsiębiorców. Znaczący wzrost składek ZUS i składki zdrowotnej może wpłynąć na kondycję finansową wielu firm, zwłaszcza tych mniejszych. Jednocześnie pojawiające się ulgi i zmiany w przepisach mogą stanowić wsparcie dla nowych przedsiębiorców. Kluczowe będzie odpowiednie przygotowanie i bieżące śledzenie zmian w przepisach, aby zminimalizować obciążenia finansowe i skutecznie zarządzać działalnością gospodarczą.
Magne Superat to biuro rachunkowe nastawione na jak największy zysk swoich klientów, cechą wyróżniającą się spośród innych biur to przede wszystkim jasne i klarowne przedstawianie sytuacji dla osób nie mających doświadczenia ani wiedzy w księgowości, wszystkie niejasności uzgadniane i tłumaczone są prostym językiem tak aby każdy był świadom swoich kwestii finansowych oraz czuł się bezpiecznie. Nasze biuro zlokalizowane jest w Ostrowie Wielkopolskim przy ulicy Stanisława Żółkiewskiego 3, z przyjemnością doradzimy i sporządzimy za Państwa wszystkie niezbędne wnioski - wierzymy, że firma z dobrym doradztwem oraz księgowością może z powodzeniem kształtować przyszłość w naszym kraju.
Pomagamy naszym Klientom podejmować trafne decyzje finansowe kształtujące przyszłość ich firm.
Napisz do nas
Godziny pracy
Pon - Pt: 8:00-16:00
Sob - Nd: zamknięte
Copyright © Magne Superat wszystkie prawa zastrzeżone - Projekt i wykonanie: Bartosz Adamczyk